dinsdag 15 oktober 2013

Dit kan een kind van drie toch ook


http://www.vice.com/nl/read/dit-kan-een-kind-van-drie-toch-ook-

"Dit kan een kind van drie toch ook?!" - Sander Roks

"Kunst, en vooral beeldende kunst, is nogal eens een onderwerp van discussie. “Dit kan een kind van drie toch ook?”, hoorde ik een plompige vrouwelijke museumbezoekster met geblondeerde stekels ooit zeggen tegen een groepje al even stekelige vriendinnen. Ik ging naar het pas heropende Stedelijk om te kijken of de theorie van deze vrouw klopt, samen met de driejarige Puk en een pak pastelkrijt." 


JA moderne kunst is moeilijk te begrijpen. Waarom is dit kunst en dat niet? Zijn er eisen of voorwaarden? Het zijn vragen waar de kunstfilosofie of esthetica een antwoord op tracht te vinden.

NEE dit kan een kind van drie niet!
Vaak is het proces dat aan het kunstwerk voorafgaat, datgene dat ervoor zorgt of iets kunst is of niet. Het eindproduct zelf, het kunstwerk dus, is daar een weergave van. Een kunstenaar experimenteert. Een mooi schilderij of tekening of beeldwerk of ... kan nog zo intrigerend en mooi zijn. Het gaat uiteindelijk over de boodschap, het verhaal dat erachter steekt.

Misschien dat op die manier het werk van een driejarige als kunst kan worden beschouwd? Omdat hij/zij later een fameus kunstenaar wordt. Maar of dat werk dan al deel uitmaakt van zijn/haar oeuvre?

Niettemin, zijn veel kunstenaars geïnteresseerd in (of geïnspireerd door) kindertekeningen. Kinderen bezitten fantasie, verbeelding en dus nog niet zoveel "mentale grenzen" als een volwassene. (Denk maar aan de simpele opdracht "Verbindt punt A met punt B". Trek je een rechte lijn? Korte weg is het meest efficiënt. Of ga je de avontuurlijke kant op en ga je kribbel-krabbel van A naar B)

en zo stel ik mijzelf volgende vraag:

Welke kunst kan een drie-jarige ook maken?


Neem bijvoorbeeld Rothko die eindeloos vierkanten schildert in verschillende kleuren. Hij experimenteert steeds opnieuw met kleur om de pure, rauwe emoties die de mens voelt weer te geven.

"The fact that a lot of people break down and cry when confronted with my pictures shows that I can communicate those basic human emotions . . . "

Google : rothko MoMA

Ik denk ook aan de Karel Appel uit de Cobra-beweging (1948) en Joan Miro die juist uit kindertekeningen inspiratie haalt en dit combineert met Afrikaanse maskers. Net zoals Picasso die zich als kunstenaar zeker niet aan 1 stijl hield. (blauwe periode > roze periode > kubisme > ballets russes > abstract)

Links: Appel - Midden: Miro - Rechts: Picasso

En ten slotte nog dit..



Waarom is moderne kunst wat het is? Waarom wordt een onopgemaakt bed als kunst tentoongesteld? Waarom is een uitvergroot roze opblaasbaar varken zo verrekte veel geld waard? Elke museumbezoeker vraagt het zich wel eens af: is dit kunst? Is dit echt zo veel waard?

In 'Dat kan mijn kleine zusje ook' prikt de vermaarde Engelse kunstkenner Will Gompertz het pretentieuze kunstgebazel door en geeft hij op heldere en enthousiaste wijze antwoord op de belangrijkste vragen die elke kunstbeschouwer zich wel eens stelt. Een bezoek aan een museum of galerie zal na lezing van dit boek niet meer zo intimiderend zijn, maar wel veel interessanter. Gompertz maakt op overtuigende wijze de bizarre wereld van de moderne kunst voor iedereen begrijpelijk. Met grappige en interessante historische anekdotes laat hij zien hoe de kunst zich heeft ontwikkeld tot wat die nu is. Maar hij voert de lezer ook langs alle indrukwekkende en belangrijke gebeurtenissen uit de kunstgeschiedenis: we gaan koffiedrinken met de impressionisten en kopen met Marcel Duchamps in New York zijn kunstwerk dat veel stof deed opwaaien: de pisbak.Naast het inzichtelijk maken van de kunstgeschiedenis legt Gompertz ook uit wat de betekenis van de moderne kunst is voor de moderne wereld, onder andere aan de hand van Monty Python. Die televisieserie had nooit kunnen bestaan zonder de kunststroming Dada.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten